مثلث طلایی کار در آشپزخانه

۸ تیر ۱۴۰۱
اسفاده بهینه از فضای آشپزخانه همیشه از دغدغه های طراحان و آشپزها بوده. لیلیان مولر گیلبرت در اوایل قرن بیستم به این سوال پاسخ داد که هنوز هم با تغییراتی قابل استفاده است

مثلث کار در آشپزخانه مفهومی است برای تعیین چیدمان کارآمد آشپزخانه که هم از نظر زیبایی شناسی دلپذیر و هم کارآمد باشد . وظایف اصلی در آشپزخانه خانه بین اجاق گاز ، سینک و یخچال تقسیم شده است. میان این سه نقطه و خطوط چیزی تشکیل می شوند که کارشناسان آشپزخانه آن را مثلث کار می نامند. ایده این است که وقتی این سه عنصر نزدیک به یکدیگر (اما نه خیلی نزدیک) باشند، استفاده از آشپزخانه آسان و کارآمد خواهد بود

در این قانون استثنائاتی وجود دارد. در آشپزخانه های تک دیواری، دستیابی به مثلث واقعی از نظر هندسی غیرممکن است، اما همچنان می توان از طریق پیکربندی این سه مورد و میزان فاصله آنها از یکدیگر، کارایی را به دست آورد.

تاریخ

کار بر روی بهینه سازی چیدمان آشپزخانه در دهه 1920 توسط لیلیان مولر گیلبرت، روانشناس و مهندس صنعتی، با مشارکت شرکت گاز بروکلین بورو آغاز شد. در سال 1929 در یک نمایشگاه بر اساس تحقیقات گیلبرت در زمینه تحرک بهینه در آشپزخانه رونمایی شد. گیلبرت از چیدمان L شکل به عنوان "مسیر دایره ای" یاد کرد که بعدها به عنوان مثلث کار آشپزخانه نام گرفت. 
مدل خاصی در دهه 1940 برای پرداختن به کارایی فضای آشپزخانه بین مراکز اصلی کار ایجاد شد: پخت و پز (گاز)، آماده سازی (سینک) و ذخیره سازی مواد غذایی (یخچال). این برای به حداکثر رساندن کارایی یک آشپزخانه انجام شد.

 

کاربرد

اصل مثلث کار آشپزخانه توسط طراحان و معماران آشپزخانه در طراحی آشپزخانه های مسکونی استفاده می شود. ابعاد و طرح‌بندی پیشنهادی با کدهای ساختمانی مختلف در سراسر جهان متفاوت است، اما برخی از نمونه‌ها عبارتند از:

  1. هیچ پایه مثلث نباید کمتر از 1.2 متر (4 فوت) یا بیشتر از 2.7 متر (9 فوت) باشد.
  2. مجموع هر سه ضلع مثلث باید بین 4 تا 8 متر (13 تا 26 فوت) باشد.
  3. کابینت ها یا سایر موانع نباید هیچ یک از پایه های مثلث را بیش از 30 سانتی متر (12 اینچ) قطع کنند.
  4. در صورت امکان، نباید جریان ترافیک عمده ای از طریق مثلث وجود داشته باشد.
  5. یک مانع تمام قد، ​​مانند یک کابینت بلند، نباید بین هیچ دو نقطه از مثلث قرار گیرد.

علاوه بر خود مثلث کار، چندین قانون کلی وجود دارد که باید هنگام برنامه ریزی آشپزخانه در نظر گرفت: 

  • طبق اندازه گیری بین میزها و کابینت ها یا وسایل، راهروهای کار نباید کمتر از 110 سانتی متر (42 اینچ) برای یک آشپز یا 120 سانتی متر (48 اینچ) برای چند آشپز باشد.
  • یک سینک ظرفشویی باید حداقل 60 سانتی متر (24 اینچ) در یک طرف و حداقل 45 سانتی متر (18 اینچ) در طرف دیگر دارای سطح پیشخوان شفاف باشد.
  • یخچال و فریزر باید حداقل 40 سانتی‌متر (15 اینچ) در سمت دستگیره قرار گیرد. یا همان در دو طرف یخچال ساید بای ساید. یا همان ناحیه روی پیشخوانی که بیش از 120 سانتی متر (48 اینچ) در مقابل یخچال نباشد.
  • یک اجاق گاز یا اجاق گاز باید در یک طرف 40 سانتی متر (15 اینچ) منطقه شفاف و در طرف دیگر حداقل 30 سانتی متر (12 اینچ) داشته باشد.
  • حداقل 91 سانتی متر (36 اینچ) از منطقه آماده سازی غذا باید در کنار سینک قرار گیرد.
  • در قسمت نشیمنگاهی که هیچ ترافیکی از پشت ناهارخوری عبور نمی کند، 80 سانتی متر (32 اینچ) از دیوار تا لبه میز یا پیشخوان فاصله بگذارید. اگر ترافیک از پشت ناهارخوری عبور می کند، 110 سانتی متر (44 اینچ) اجازه دهید.

مناطق آشپزخانه

از دهه 1940 که این مفهوم آغاز شد، چیزهای زیادی تغییر کرده است. پس از جنگ جهانی دوم، معمولاً خانم خانه بود که غذای خانواده را می پخت، خانه را تمیز می کرد و لباس ها را اتو می کرد. اندازه آشپزخانه به طور کلی کوچکتر از امروز بود. آشپزخانه به عنوان یک منطقه کاری در نظر گرفته می شد و برنامه ریزی بیشتر زوایای سودمند را در نظر می گرفت.

کارکردهای اصلی توصیف شده با مثلث آشپزخانه هنوز در آشپزخانه مدرن وجود دارد. با این حال، فناوری‌های نوین (مانند مایکروویو و سایر وسایل) و روش هایی که آشپزخانه‌ها با سبک زندگی مدرن تطبیق می‌کنند، تغییر کرده است. بسیاری از آشپزخانه ها به گونه ای رشد کرده اند که بیش از یک آشپز را در خود جای دهند، بنابراین مناطق پخت و پز ایجاد شده اند که شبیه چیدمان و منطقه بندی آشپزخانه های تجاری است.

اشکال جدید هندسی کار در آشپزخانه

در اوایل دهه 90، انجمن ملی آشپزخانه و حمام آمریکا مفهوم مستطیل چندگانه را معرفی کرد - این ایده که در آن ماکروویو یا اجاق های جداگانه به عنوان عنصر چهارم یا پنجم در نظر گرفته می‌شوند، با در نظر گرفتن خانواده‌هایی که همیشه با هم غذا نمی‌خورند و این فرض که ممکن است چندین آشپز وجود داشته باشد هرگز به این نتیجه نرسید. تا حدی به دلیل روابط عمومی ناکافی و تا حدی به دلیل انعطاف بیش از حد در تصمیم گیری در مورد اینکه چهار گوشه مستطیل واقعاً چه هستند.

 

 

مطالب پیشنهادی

مثلث طلایی کار در آشپزخانه

یکشنبه 30 مرداد 1401
اسفاده بهینه از فضای آشپزخانه همیشه از دغدغه های طراحان و آشپزها بوده. لیلیان مولر گیلبرت در اوایل قرن بیستم به این سوال پاسخ داد که هنوز هم با تغییراتی قابل استفاده است

لوله های پلاستیکی تحولی اقتصادی در صنایع

چهارشنبه 8 تیر 1401
از زمانی که بشر با پلاستیک آشنا شد، انقلابی در صنایع به وجود آمد زیرا نسبت به منابع طبیعی(فلزات، ذغال سنگ و...) هزینه تولیدی کمتری داشتند و به آسانی تولید می شدند. صنعت لوله سازی هم از این قاعده مستثنی نبود و در حال حاضر به ویژه در فعالیت های مرتبط با آب و فاضلاب از لوله های پلاستیکی استفاده می شود

لوله چیست و از چه موادی ساخته می شود

دوشنبه 6 تیر 1401
لوله ها امروزه یکی از ارکان صنایع به شمار می روند. از انتقال مایعات گرفته تا کارهای عمرانی. در این مقاله می خواهیم سرگذشت ساخت لوله ها و موادی که لوله ها را می سازند بررسی می کنیم

مترلیزری چیست و چه کاربردی دارد؟

یکشنبه 14 فروردین 1401
متر لیزری یکی از وسایل دقیق و کاربردی برای اهالی فن می باشد. با استفاده از این وسیله می توان طول، سطح، زاویه و برخی محاسبات فیثاغورث را اندازه گیری کرد. همچنین با استفاده از متر لیزری می توان نسبت به تعیین فاصله اجسام از یکدیگر نیز اقدام کرد.

اره برقی چیست؟

چهارشنبه 17 فروردین 1401
اره برقی یا به عبارت صحیح‌تر اره زنجیری نوعی اره‌ی قابل حمل مکانیکی است.

اور فرز نجاری چیست و چه کاربردی دارد؟

دوشنبه 15 فروردین 1401
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها ش

اینورتر چیست و چه کاربردی دارد؟

چهارشنبه 17 فروردین 1401

دریل شارژی چیست و چه کاربردی دارد؟

چهارشنبه 17 فروردین 1401
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها ش

تراز لیزری چیست ؟

چهارشنبه 17 فروردین 1401
تراز لیزری  یکی از ابزارهای اندازه گیری و از خانواده‌ی ابزار آلات دستی می‌باشد که به منظور تراز نمودن، ایجاد و سنجش شیب و یا عمود کردن سطوح مختلف بهکار می‌رود.